Thursday, November 19, 2009

Amar Makruf, Nahi Mungkar

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dia yang maha Hidup, Kekal dan Pengatur segenap makhluk. Selawat serta salam ke atas junjungan nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda yang diredhai oleh Allah SWT.

Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran, "Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, menyeru kepada makruf (hal-hal yang diperintahkan Allah SWT) dan mencegah dari mungkar (hal-hal yang dilarang Allah) "- Ali 'Imran: 110.

Rasulullah SAW bersabda, " Barangsiapa di antara kamu mengetahui sesuatu perkara mungkar, hendaklah ia merubah dengan tangannya, jika ia tidak mampu, hendaklah ia merubahnya dengan lisannya, jika tidak mampu, hendaklah ia mengingkari dengan hatinya. Dan hal itu (yang disebut terakhir) paling sedikit buah dan hasilnya; dan merupakan hal yang diwajibkan atas seseorang ketika ia tidak mampu mengingkari dengan tangan dan lidahnya". Hadith Riwayat Imam Muslim.

Saya berpesan kepada diri saya sendiri dan saudara agar berpeganglah dengan firman Allah dan sabda Nabi Muhammad SAW yang tersebut di atas (di samping kesemua ayat-ayat Allah dan sunah Rasulullah lain). Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai seorang mukmin yang sejati untuk berbuat kebaikan dan menyeru kepada kebaikan selama mana nyawa masih di kandung badan.

Hidup kita ini tidak kekal, hanya Dia yang kekal. Dunia adalah jambatan dan di sana (negeri akhirat) adalah tempat yang dituju. Maka berbuatlah amal sebanyak-banyaknya dan serulah manusia kepada jalan iman dan Islam. Moga-moga Allah SWT mengampuni dosa-dosa kita dan menerima amalan kita. Amin

No comments:

Post a Comment