Thursday, December 10, 2009

Apabila Ibnu Taimiyyah dikritik

Oleh Abu Danish

Baru-baru ini Yayasan Sofa menulis di dalam Utusan Malaysia berkenaan Tahudi Tiga Serangkai yang sememangnya popular dengan golong Wabahi/ Salafy. Maka, berbondonglah tulisan di blog-blog penyokong Ibnu Taimiyyah, Abdul Wahab dan seumpanya melakarkan qalam membela tuan guru kesayangan mereka.

Bagi peminat Ibnu Taimiyyah, sudah tentu sebarang ulasan yang bersifat negatif terhadapnya akan dipandang sinis, dituduh tidak bersifat ilmiah dan sebagainya.

Yang mengherankan saya, apabila alim ulamak ASWJ merumuskan pengajian tauhid menggunakan sifat 20, mereka dituduh terpengaruh dengan falsafah, terlalu payah mempelajarinya dll. Sedangkan mereka (iaitu para ulamak salaf ) telah menggalinya daripada Al-Quran dan hadith.

Sebaliknya, apabila Ibnu Taimiyyah terpengaruh dengan falsafah seumpamanya mengatakan alam ini qadim, tiada tuduhan (mahupun sebarang penilaian) dibuat oleh golongan yang mendakwa Salafy ini. Sebaliknya, mereka membela kenyataan itu sebagai masalah furuk. Apabila alam ini qadim, maksudnya alam ini wujud sejak azali. Jadi siapakah yang menciptanya? Allah bersifat qadim. Alam ini yaitu makluk besifat qadim. Jadi Allah Taala sama dengan makhluk? Sesungguhnya, kenyataan yang mengatakan bahawa alam ini qadim adalah sesat dan menyesatkan.

Jadi, kesimpulannya, tak perlulah kita berselindung disebalik alasan "ilmiah" untuk mempertahankan kebatilan. Kebenaran itu sebenarnya mudah diperolehi. Nas-nasnya jelas dan sarih di dalam Al-Quran dan hadith. Umum mengetahui apa akhirnya tauhid tiga serangkai ini akan membawa kita (“leading towards what”).

Sesungguhnya Allah Taala memberikan pentunjuk dan hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Hatta, seorang tukang sapu, sekiranya diberikan petunjuk dan hidayah oleh Allah Taala adalah lebih mulia daripada seorang profesor di menara gading yang tidak mendapat hidayah.

Wallahu a'lam bissawab.

Nota: Artikel ni adalas balasan penulis terhadap seorang penulis blog yang mengkritik tulisan PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN dalam Utusan Malaysia 30/11/09 berkenaan Tauhid Tiga Serangkai

No comments:

Post a Comment