Friday, December 11, 2009

Bersatu biarlah di atas jalan yang haq

Oleh ABU DANISH

Sejak akhir-akhir ini, apabila segolongan manusia yang kononnya cuba membawa pembaharuan atau tajdid di dalam agama dikritik hebat oleh golongan ilmuan Islam yang muktabar, maka timbullah suara-suara yang menyeru kepada "persatuan", "persaudaraan" Islam. Maka timbullah seruan daripada mereka agar kita memikirkan tentang ukhuwwah Islamiah. Maka dicananglah ke sekelian pelusuk, di universiti dan kolej-kolej mahupun di mimbar-mimbar masjid. Kononnya merekalah pejuang persaudaraan Islam.

Apakah sebelum ini kita yang mempertahankan iktiqad ASWJ tidak memperdulikan kesatuan dan persaudaraan Islam? Apakah kita selama ini meninggalkan ukhuwwah Islamiah dalam menegakkan yang haq? Sesungguhnya, memang dangkal tindakan gologan berfahaman Wahabi ini. Beginilah keaadaan mereka apabila doktrin mereka ditolak. Dulunya mereka yang menuduh kita memecahbelahkan persaudaraan dan ukhuwah Islam kerana kita menolak fahaman mereka. Kita berhujah dengan dalil-dalih yang jelas dan mengikut pendapat para ulamak terdahulu yang muktabar tentang batilnya fahaman mereka. Kita mendidik masyarakat untuk menolak kedangkalan ajaran mereka yang boleh membawa kepada kesesatan.

Apabila kita berhujah bahawa pembawakan dan fahaman yang cuba diterobos ke dalam masyarakat Islam adalah salah dan boleh membawa kesesatan, maka mereka menuduh kita mengkafirkan mereka. Kini, apabila para ulamak dan ilmuan Islam yang sebelum ini bersabar dan bersuara penuh berhemah mula bertegas, maka umat Islam di negara ini sedar, siapa yang sebenarnya dalang yang cuba menyebarkan dakyah dan fahaman Wahabi yang jelas tidak selari dengan ajaran Islam yang sebenar. Masyarakat sedar siapa sebenarnya perosak ummah. Kini, golongan ini mula kendur hujahnya dan retorik-retorik meraka mula tenggelam dek kebenaran.

Nabi Muhammad SAW pernah berpesan, " Akan ada segolongan dari umatku yang tetap atas kebenaran sampai hari kiamat dan mereka akan tetap atas kebenaran itu (Hadith Sahih Riwayat Bukhari). Bersandarkan kepada hadith ini, maka amat wajar bagi kita untuk tetap di atas kebenaran. Biarlah kita bersatu di atas kebenaran. Bukan bersatu di atas kebatilan. Adalah tidak wajar kita menerima dakyah-dakyah dan omongan kosong mereka yang kononnya ingin membawa pembaharuan. Merekalah sebenarnya yang membawa perpecahan. Merekalah yang membidaahkan hampir keseluruhan umat Islam di Malaysia mahupun seantero alam ini. Bahkan mereka yang mengkucar kacirkan umat Islam dengan seruan-seruan yang menolak amalan bermazhab, mengkafirkan ulamak-ulamak muktabar termasuk para wali Allah kerana betwassul dll.

Inilah sebenarnya perjuangan kita, untuk menegakkan yang haq tanpa memberi peluang faham-faham yang serabut dan celaru yang berselindung disebalik retorik tajdid tong kosong masuk angin keluar asap ini. Adalah menjadi tanggungjawab kita selama kita masih bernafas di atas muka bumi Allah ini, menjaga agamaNya dari dikotori oleh golongan-golongan seperti yang disebutkan tadi. Jangan kita tertipu dengan golongan Wahabi ini. Mereka ditolak mentah-mentah oleh orang-orang yang terdahulu daripada kita dan mereka akan tetap tertolak kali ini.

Akhir kata, ingatlah bahawa Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda, "Maka bahawasanya siapa yang hidup (lama) di antara kamu akan melihat perselisihan (faham) yang banyak. Ketika itu pegang teguhlah Sunnahku dan Sunnah Khalifah Rasyidin yang diberi hidayah. Pegang teguhlah itu dan gigitlah dengan gerahammu" (Hadith Riwayat Imam Abu Daud).

Hanya redha dan petunjuk Allah Taala yang diharapkan. Kita memohon agar Allah Taala menetapkan kita di dalam keimanan, ketakwaan dan kebenaran.

No comments:

Post a Comment